المشاركات

عرض المشاركات من أغسطس, ٢٠٢١

رواية وصفولي الصبر الفصل الخامس

صورة
 المجد للقصص والحكايات  رواية وصفولي الصبر  الفصل الخامس البارت الخامس توجهت زينه لمقابلة نداء ..ياقوم يا اهل الدار انا جيت وجعانه جميلة:اهلا حبيبتى الاكل جاهز بس اطلعى فوق هاتى نودى وتعالى لتحتضنها زينة مبتسمة تسلم ايدك ياحبيبتى والله انتى والست نادية ربنا هيكرمكم عشان بتغذونى وتأكلونى جميلة بتضحك بشدة على زينة اللى مش واخدة بالها من وجود مهاب وهو مركز معاها اوى وهى لسه مشافتوش لتتوقف فجأة ويحمر وجهها بخجل زينة:حضرتك مش تصفرى .. تعملى اشارة انذار ان في ناس😢 مهاب:ولا يهمك يا انسة زينة انا شفتك قبل كده بس كالعادة انتى مش واخده بالك منى زينة :اسفه اكيد ماخدتش بالى بعد اذنك ياطنط لتسرع الى غرفة نداء نداء:حبيبتى وحشتينى يازوزو مالك؟ شكلك مريب كده ليه ..انتى هربانه من الشرطة هههه لتحكى لها ماحدث واحراجها امام مهاب نداء:عادى دكتور مهاب جنتلمان وراقى في تعامله جدا وممكن شافك في الشركة لان سليم طلب منه يشتغل معاه لو حتى يوم في الشهر يعمل فحصوات للموظفين ويساعد اللى عنده مشاكل صحية منهم ليقاطعهم خبط قوى بالباب نداء:ايوة لتجد سليم بالباب يخبر زينة بانتظار والدته لها لتنزل ويطلب من نداء الانتظار

رواية جنون القصر الفصل السادس لكاتبة فريده احمد

صورة
  حصرياً على موقع  المجد للقصص والحكايات  رواية جنون القصر  الفصل السادس  لكاتبة فريده احمد  #جنون_القصر #فريده_احمد_فريد الفصل السادس  بدر اتجمدت  مكانها، لسانها  اتعقد، لكنها  افتكرت  الحلم الغريب، قالت له: وديني  عند العالم   ده  انا عايزه  ااقعد معاه  وافهم  منه.  قاسم: وانا جيت عشان كده، تعالي معايا  هوه ف انتظارنا.  ..............  وصلوا عند العالم الروحاني، دخلت لوحدها زي ما اتقال لها، دخلت لمكتب منسق، لقت راجل ببدله قاعد ع مكتبه كأنه محامي.  قالها بثقه: ادخلي يا بدر، انا عارف انك مصدومه ومستغربه، كنتي متخيله انك داخله ل دجال، معلق سبح ف رقبته و المبخره ادامه  صح.  بدر: مش مهم انا فاكره إيه، انا جايه اسألك عن كلام قاسم، ممكن تفهمني انت.  احمد: اقعدي يا بدر، انا هفهمك، بس عايزك تتماسكي عشان اللي هتسمعيه دا ممكن يكون فوق قدراتك العقليه البسيطه، حاولي تفهمي يا بدر.  بدر: ما تتكلم ع طول يا شيخ، هوه انت شايفني حماره قصادك،ف ايه بقي. احمد:ماشي يا بدر،اولا احب اعرفك اننا مش لوحدنا ف الكون ده ،ومش جن وانس بس،لاء يا بنتي،في مخلوقات وأسرار وخفايا الناس البسيطه العاديه ما تعرفهاش،وانتي واح

رواية وصفولي الصبر الفصل الرابع

صورة
موقع  المجد للقصص والحكايات  رواية وصفولي الصبر  الفصل الرابع عشان شغالة معاك انا حرة وانت متملكش توافق او ترفض متفكرش انى هرضي بالامر الواقع وبمرور الوقت اقول خلاص بقي كان غصب عنه واجيلك اقولك خلاص ياحبيبى انا نسيت انا عمرى ما هنسي انك كسرت قلبي عمرى ماهنسي انك سلمتنى بايدك لواحد غيرك حتى لو اخوك انا بحاول ابعد عنك أد ما اقدر عشان منجرحش بعض بس انت مصمم عالمواجهه سليم:انتى مرااااتى بمزاجكك غصب عنك لازم تحترمى وجودى وبالنسبة ان حضرتك تسامحينى او لا ميفرقش انا متمسك بوجودك عشان سليم ابن عمر ومش هسيبك تبعديه عنى وعن امى نداء بحزن :تمام انا مسافرة لوحدى خلى سليم بس ابعد عنى وسبنى لوحدى انا لازم اروح شقتى انا وعمر اجيب حاجتى واوراقى وادخل الامتحان انا كلمت البروفسور ادم وهو جهزلى الورق وكل شىء واقف على حضورى انا كان ناقصلى مادة واحدة بس واخلص وبالنسبة لاحترام حضرتك فانا كلمت ماما جميلة تفاتحك في الموضوع وتستاذنلى منك مش لانك جوزى لان انا قلتلك مستحيل هيحصل لكن بصفتك عم ابنى ومقيمة في بيتك..ولو وجودى غير مرغوب فيه هرجع من السفر على بيت بابا سليم بندم على كلماته لها :انا اسف وزينه مبتنقليش ا

رواية كيد السلايف الفصل التاسع و الأخير

صورة
 حصرياً على موقع  المجد للقصص والحكايات  رواية كيد السلايف  الفصل الاخير ابراهيم :بس وطي صوتك  ايه :هو انت هنا ازاي  ابراهيم :بعد ما رموني في المياه اغم  عليا ومش حسيت الا والناس بطلعني  ايه:حمد لله علي سلامتك  ابراهيم :تفتكري مين يكون عمل كده  ايه:مش عارفه بس بجد بقيت خايفه  منهم اوي  ابراهيم :هما فين  ايه :انا قدمت محضر لاني كنت فاكره  انك موت  ابراهيم :عملتي كده علشاني  ايه :حبيبي حمد لله على السلامه ابراهيم :خليهم فاكرين أن انا موت  لحد ما اشوف هعمل اي  ايه :اه اه اكيد مش انا اللي كنت  بقول ليك رجع الفلوس اوعي تعمل  كده خلاص  ابراهيم : مين هنا في البيت  ايه : شيماء ومنه ابراهيم :كويس اوي  ايه :يا حبيبي منهم لله والله شكلك  تعبان اوي  ابراهيم :محتاج اخد دش  ايه :تعالي يا حبيبي ودخل الحمام ومسكت ايه الموبيل  ايه :الو ايوه يا زفت ابراهيم عايش  ياللي منك لله  محروس :انا مالي يا مدام احنا  اتفقنا كان أن ارمي في المياه بس  ايه :نعم وأما هدفع ليك الفلوس  دي كلها علشان ترمي في المياه بس  انت عبيط ولا اي  محروس :لا بقولك اي انا عامل كل  ده علشان صحبتك ناديه انما والله  لو فكرتي تكلي الفلوس

رواية وصفولي الصبر الفصل الثالث

صورة
 موقع  المجد للقصص والحكايات  رواية وصفولي الصبر  الفصل الثالث  بسم الله الرحمن الرحيم بسم الله العلي العظيم مبسوطة جدا من التفاعل مع القصة ويارب يفضل مجرى الأحداث عاجبكم ورجاء شخصي ياريت اي حد بيقرا يعمل لايك وكومنتات كتير بتوقعات وريفيوهات كتير لان الريفيوهات هي اللي هتنجح القصة بعد تفاعلكم طبعا اسيبكم مع البارت البارت الثالث عمار:الو ايوة ياجاسمين ياريت ترتاحى وتعرفى ان نداء اخدت جزاءها وبزيادة بنتك هتتجوز اخو حبيبها لانه بيموت وبيحبها هتتجوز شفقة عشان متحسش بذنب موته زى ماحسسيتيها بذنبها ناحية اخوها هتنتحر بطريقة مشروعه بنتى هضيع ويمكن ضاعت من زمان وانا مش حاسس جاسمين:stop it Amar please l can't bear it any more she is my child my only girl I didn't mean it كفاية عليا نديم وضياعه الحقها ياعمار لو وجودى هيفرق كنت جيت بس كل اللى هى بتعمله بسببي عمار:خلاص ياجاسمين مفيش فايدة هى اخدت قرارها قدر الله وماشاء الله فعل اسف ياجاسمين غصب عنى مش قادر حاسس بالعجز ناحيتكم جاسمين ببكاء:عمرك ماكنت عاجز انتى سندى ياعمار وولادنا اقوياء وهيعدوا منها بايمانا بربنا وبحبنا ليهم انا اللى اسفه كن

رواية جنون القصر الفصل الخامس الكاتبة فريده احمد

صورة
حصرياً على موقع  المجد للقصص والحكايات  رواية جنون القصر  الفصل  الخامس  الكاتبة فريده احمد   #جنون_القصر #فريده_احمد_فريد الفصل الخامس  عملت لهم القهوه  ولفت  تخرج، شافت اللي خلاها  تقع من طولها.  بنت شبهها تؤامها، بعيون سودا خالص، بدر صرخت ف وشها ووقعت من طولها.  شافت حلم  غريب، شافت ست قاعده حزينه ف اوضه، وقفت قصاد مرايتها، وفجأه  طلعت لها ايد من المرايا خدتها جوا اتبدل المشهد وظهرت البنت دي وبطنها كبيره، وقعده تعيط بهستريا، اتبدل المشهد  ف مستشفى  للبنت دي بتولد.  وظهر راجل بيضحك  شايل طفل وبيبوسه نزله ع سرير وبيرفع الطفل التاني  تؤامه، لكن الراجل برق  رمي الطفل ع السرير  وفضل يصرخ بهستريا،ووقع ع الارض. فضل يتلوي كأنه بيتكهرب ومات. جسمه سكن خالص. بدر فتحت عينها فجأه،قلبها بيدق بجنون،لقت نفسها ف اوضه فهد،قعدت وهيه قلقانه. دخل فهد وف ايده كوبايه عصير قالها:قمتي اخيرا. انتي كويسه. بدر:ايه اللي حصل. فهد:ولا حاجه انتي صرختي فجأه دخلنا لقناكي واقعه ف الارض مغم عليكي،ايه اللي حصل يا بدر. بدر ما حبتش تخوفه اكتر،قالت له:مش عارفه ممكن يكون الضغط علي فجأه،عاما اسفه اني تعبتك معايا. فهد:ماشي ي

يوميات ملك ومالك ٦

صورة
المجد للقصص والحكايات   يوميات ملك -ومالك ٦ 💐💐كاملة💐💐 لو سمحت الباص هييجي امتا؟ بعد نص ساعة شكراً العفو " اتخبيت في مكان متداري محدش يقدر يشوفني منه بس انا شايفه " عدت نص ساعة والباص جه والناس بدأت تركب والمكان يتزاحم فقومت من مكاني أركب لقيتو مديني ضهرو.....فرجعت لمكاني وانا بدعي انه ميشوفنيش فضل واقف لحد مالباص بدأ يتحرك فوقف قدامو وركب وفضلت أراقبو لحد ما لقيتو بيفتش كل الكراسي حمدت ربنا إني مركبتش وقتها كان هيلاقيني وياخدني. مشيت من مكان تاني وكان معايا لبس طلعت طرحه وحطيتها ع وشي أتداري بيها. -رايحه فين يأستاذه ملك؟ " وقتها كل حواسي وقفت وتثبت في مكاني مقدرتش أتحرك ولا خطوه لفيت وشي ليه....مراد! - أه مراد يا هانم، فاكره إنك هتهربي مني ده في بعدك يا ملك انتي سامعه. " هرجع تاني لحياة الجحيم! انا لازم اتصرف واهرب.....جتلي فكره فعليت صوتي وبدأت اشتمو، انت شخص مش محترم انت ازاي تمسك ايدي وازاي تكلمني بالأسلوب ده! " الناس بدأت تجمع وأنا كنت متطمنه بده.. في اي يا أنسه مالك! - ساعدوني الشخص ده قليل الادب وبيقولي كلام مش كويس غريبه عن هنا ومعرفش حد فعايز ياخدني

رواية كيد السلايف الفصل الثامن

صورة
  حصرياً على موقع  المجد للقصص والحكايات  رواية كيد السلايف  الفصل الثامن  الكاتبه هويدا زغلول  شيماء :اهدي بس مش فاهمين منك حاجه  ايه :والله العظيم هو كان هيرجع ليكم  فلوسكم ليه تعملوا فيه كده  عمار :انتي عايزه تلبسينا مصيبه  ايه :محدش ليه مصلحه يعمل كده  غيركم  احمد :لا طبعا مش لدرجه القتل  شيماء :طيب هو فين  ايه. رموا في البحر  شيماء :طيب نروح ونشوف حد ينزل  يدور عليه  ايه :اكيد مات خلاص  عمار :اهدي بس ولازم نشوف  ايه :انا هبلغ البوليس ومش هسكت  اسماء : لولولوللوي  عمار :انتي بتعملي اي  اسماء :اي فرحانه وهفرق شربات  كنتي عايزه تحرقي قلبي اهو ربنا  حرق قلبك وكمان ملحقتيش تفرحي  ايه :انا واثقه انك انتي السبب  اسماء :بقولك اي يا شطاره انتي كده  ملكيش حاجه هنا تخدي ابنك وتمشي  عمار :بس بس  احمد :اخرسي شويه  ايه :لا ليه نصيب جوزي  احمد :احنا لسه مش متأكدين أنه مات  ايه :انا بقالي ساعتين وافقه والناس  اتلمت ومافيش حاجه  عمار :تعالي معايا يا احمد  منه :انا طالعه شقتي وطلعت شيماء وارها  شيماء :منه اقسم بالله لو طلعتي انتي  ورا الحوار ده متعرفيش هيحصلك اي  منه :براحه اصلي بخاف انتي بتقولي  ا

رواية وصفولي الصبر الفصل الثاني

صورة
موقع المجد للقصص والحكايات  رواية وصفولي الصبر  الفصل الثاني  البارت الثاني سليم:كل سنه وانتى في حياتى ويارب السنه الجاية اكون اد كلمتى وتكونى معايا نداء:ان شاء الله نفسي اشوفك سليم:انا اخدت رقم باباكى من زينه وقابلته واتكلمت معاه واستأذنت منه اشوفك النهاردة نداء:سليم انت بتتكلم بجد بابا عرف طب قال ايه وزعل منى ولا ...لتجد والدها يتحدث خلفها اه زعلت من حبيبة ابوها اللى بتخبي عليه وسالها كتير على اللى شاغل بالها وقالتله مفيش بس اللى يشفعلك انك عرفتى تختارى طلع راجل وابن اصول قومى البسي ومتتاخريش ساعه وتكونى هنا ... وصلت نداء اللى المطعم لتجد صوت اغنية(اصاحب مين)وبدأ سليم يقول عيونك هما احبابي وعمرى وكل اصحابي وصوتك لما تتكلم يدوب قلبي في بحر حنين......بحبك لو قريب منى واحبك لو بعيد عنى واحب اسهر ليالي هواك واحب احلم ببكرة معاك وتوحشنى وانا وياك...سليم وهو يقبل يديها بحب.... اسمعينى ياعمرى انا خلاص ان شاء الله اتفقت مع بابا بعد الامتحانات نتجوز علطول بس انا لازم اسافر المانيا مع اخويا اطمن عليه وارتاح ادعيلى. نداء بحزن:تسافر؟ بصي ياحبيبتى عمر بقاله سنين بيتعالج والحمد لله اتغلب عالمرض بس