المشاركات

عرض المشاركات من أبريل, ٢٠٢٣

حوار صحفي مع الكاتبة الاء محمد ( لولو محمد )

صورة
 حوار صحفى مع الكاتبة الاء محمد حوار صحفي مع الكاتبة الاء محمد ( لولو محمد ) ( لولو محمد ) الحاصلة على  المركز الثاني في مسابقه افضل كاتبه لشهر ابريل في جروب المجد للقصص والروايات كتبت آيه نور س/حدثينا عن سيرتك الذاتية ؟ اسمى الاء محمد بس لولو الأقرب لقلبي عشان كدا اخترته اسمى انا مهندسه و أثناء دراستى للماجستير مسكت ادمن فى صفحه يوميات زوجه طالع عينها فقررت انى ابدا انزل قصص تحت اسم مستعار لولو سنه ٢٠١٤ و القصص دى الحمد لله سمعت فعملت اكونت بالاسم و جروب و بدات القصص تنتشر على الميديا  . س/متي اكتشفتي قدراتك الإبداعية في الكتابة وكيف كان ذلك ؟ من تالته اعدادى كنت بس ما كنتش بكتب كانت قصص شفهيه بحكيها لأصدقائي و لما دخلت الجامعه كنت بنشر على مدونه الدفعه بس للاسف كل الإعمال دى ضاعت و ما قدرتش احتفظ غير باللى اتنشروا على الفايس بوك  .  س/حديثنا عن عملك وماذا يعني لكِ؟ روايه مفيش رحمه ( جزئين) رواية دموع الفرحه   روايه كشف حساب  روايه لعنه الخلود  روايه فارس العشق   رواية سكه السلامه  رواية السكه شمال ( جزئين )   روايه البر التانى ... الجزء التانى منها اسمه ... الكبيره ( جزئين ) رواية

رواية ملاكي الحارس الفصل الثامن بقلم سمر احمد

صورة
رواية ملاكي الحارس الفصل الثامن بقلم سمر احمد  روايه ملاكي الحارس  بقلم سمر احمد  رواية ملاكي الحارس الفصل الثامن  ملاكي الحارس   #البارت_الثامن _دخل الكل الاوضة عشان يشوفو سعاد بتصووووو*ت ليه ملقيوووش العروسة(زينب) _حازم:باستغرررررررااا*ب- امال فين العروسة فيييين زينب ياسعاااااد _سعااااد خبت ورقة كانت مسكاها وبخبث:-- البت اتخط*فت ياحااااازم اتخخخطفت _شعبان وهو الوحيد اللى ركز وشاف الورقة وهي بتخبيها:- معقووووول مرااات ابنى تتخطف من بيتها واوضتها ويوووووم فرحها مين يستجرى يعمل كدا  _حازم :- لازم نبلغ البووووليس بسرعة قبل مايحصلها اى حاجة أو الخااااطف يأذيها _سعاد بعيااااط :- يلا ياخويا انا عاااايزة بنتى عاااااايزة بنتى   رجعووووولى بنتى  _طلعوا عشااان يمشوا القسم ويبلغوووا وصلوا القسم بس سابوا مرات شعبان والعريس لان سعاد خافت أن لما الظابط يشوف العريس يشك ف حكاية الهروب _____ _سعااااد: - ساااعدنى ياحضرة الضاااااابط بنتى اتخطفت اتخططططططفت ابووووووووس ايدك رجعلى بنتى  _الظابط :- أهدى معلش وقولى اللى حصل  _سعااااد:- النهاردة فرحها ياحضرة الظابط وكانت ياحبة عينى طايرة من الفرحة ،دخلت تلبس

رواية ملاكي الحارس الفصل السابع بقلم سمر احمد

صورة
 رواية ملاكي الحارس الفصل السابع بقلم سمر احمد  رواية ملاكي الحارس الفصل السابع  رواية ملاكي الحارس بقلم سمر احمد   ملاكي الحارس  #البارت_السابع _ابنك متهم ف قضية قتتتت*ل _ لطم*ت سعاااااد على خدها  :- ياخررررررا*بى  يخراااااااااابى ابنى انا يقتتتت*ل مستحييييل دابيخاف من خياله يقتللللل  _ابنك بسلامته اتخانق مع واحد ف مطعم وخبطه بازازة جابت أجله ولاما يرجع ويسلم نفسه وده ف مصلحته لاما العقوبة هتبقى شديدة الهررووووب مش حل  ولو جه هنا ومبلغتناش هنرميكم كلكم ف السجن وسابهم ومشى _سعااااد  فضلت تلط*م على خدها:- يلهوووووى يالهووووووووى ليه كدا يايوسف لييييه ابنى رااااح منى ياناس _زينب:- متعمليش ف نفسك كدا ياماما اهو غلط ويتحمل نتيجة غلطه _سعاااااااد بعصبية:- اتحررررق*ى وادخلى جوااااا ياأم دم باااارد غوووورى  _زينب:- تصدقى انا غلطانة انا داخلة  _دخلت زينب اوضتها وسابت امها بتلطم وتصوت ___عند حور____ _حور:- هما مالهم نازلين ودوودودود وطالعين ودودود اكيد بيخططووا لمصيبة ولازم اعرفها طلعت من اوضتها عشان تنزل تحت وتشوف في ايه اول ماا وصلت على السلم .. _حور بصرااااااااااااخ:- اااااااااااااه اتزحقلت

روايه ملاكي الحارس الفصل السادس

صورة
 روايه ملاكي الحارس الفصل السادس  ملاكي الحارس الفصل السادس  روايه ملاكي الحارس  #البارت_السادس  _عايز بنتك زينب تتجوز ابنى فهد  _سعاد بااستحقار:- بقا بنتى انا تتجوز ابنك العبيط الاهبل ده انت اتهبلت ف مخكك ولا ايه ياشعبان ياسمكرى  ولا يكونش نسيت نفسك _شعبان :- بت انتى بلاش غلط وبعدين مش هيبقى برضو احسن من ابن لطفى اللى رميتله بنت زنات _سعاد:- عالاقل دا واحد معاه فلوس أما انت وابنك ولا شكل ولا لون ولا عقل ولا حتى فلووووس   _شعبان :- دا اخر كلام عندى وخليكى فاكرة أننا دافنينه سوا وباعترفاتك اللى معايا وتسجيلك اوديكى ورا الشمس وشوفى بقا هيحصل فيكى ايه انتى وعيالك الخطوبة الخميس الجاي  والفرح بعده باسبوعين اسيبك عشان تلحقى تجهزى العروسة _سعاد:- مستحييييييل _شعبان بصلها بمكر :-سلام _مشى شعبان وفضلت سعاد تعيط ومش عارفة تعمل ايه دخلت على بنتها اوضتها  _زينب :- خير ياماما وبعدين مالك معيطة ليه _سعاد:- جايلك عريس  _زينب بفرحة:- الله اكيد واد حلو ومعاه فلوووس وكويس انا عرفاكى ياماما يلا قوووولى ميييين بسرعة قوووولى _سعاد:- فهد ابن شعبان السمكرى _زينب بصدمممممة :- هي دى الجوازة اللى كنتى عمالة تق

رواية اخويا والميراث الفصل الخامس والاخير بقلم هويدا زغلول

صورة
      رواية اخويا والميراث الفصل الخامس بقلم هويدا زغلول  رواية اخويا والميراث بقلم هويدا زغلول   اخويا والميراث الفصل الخامس والاخير  الرواية متوفرة كاملة على مدونة   المجد للقصص والحكايات    ولكن يجب أن  تكتب 5 تعليقات اولًا كي تظهر لك باقي باقي الفصول اخويا والميراث  الحلقه الاخيره  بقلم هويدا زغلول ليلي _ يعني ممكن البس الحوار كله لمحمد جوسي انا كده كده عايزه اطلق منه مقابل انك تكتبلي ورث ابوك كله  مراد _ انتي بتقولي اي لا طبعا مش موافق  وانا مكنش قصدي اعمل فيها كده ليلي _ لا والله واتفقاك مع نوسه انك  لما نرجس تولد هترميها في الشارع مراد _ كذابه ولو نوسه قالت الكلام ده تكون كدابه هي كمان الكلام ده ما حصلش ليلي _ خلاص يا حبيبي براحتك بقى خليك على كلامك ده لما اروح اسمي على التسجيلات اللي مسجلاهالك نوسه للظابط  مراد _ طيب اصبري هو انتي بتتكلمي بجد معقوله نرجس راحت ليلي _ تعالى كده نتصل باخوها على التليفون ونشوفه هيقول لنا ايه وبعدها كلمت مجدي واول كلامه ليا قال  مجدي _، انتي ليكي عين  تتصلي بيا تاني بعد اللي اخوكي اعمله في اختي والله العظيم انا ما هسيب حق اختي الله يرحمك يا غاليه لي

حوار صحفى مع الكاتبة نسرين بلعجيلى Nisrine Bellaajili

صورة
حوار صحفى مع الكاتبة نسرين بلعجيلى Nisrine Bellaajili حوار صحفى مع الكاتبة نسرين بلعجيلى Nisrine Bellaajili بقلم آيه نور   حوار صحفى مع الكاتبة نسرين بلعجيلى الحاصلة على  المركز الاول في مسابقه افضل كاتبه لشهر ابريل في جروب المجد للقصص والروايات كتبت آيه نور س/حدثينا عن سيرتك الذاتية ؟ اسمي نسرين بلعجيلي /Nisrine Bellaajili مغربيه/ايطاليه مقيمة بألمانيا  حاصله علي ماجستير في الاقتصاد بايطاليا  حاصله علي شهاده سياحة. حاصله علي شواهد في تصنيع مواد التجميل.  في المغرب حاصله فقط على الشهادة الابتدائية.   اتممت دراستي في ايطاليا  اتقن اللغات التالية: العربية  الايطالية  الأمانية الفرنسية س/متي اكتشفتي قدراتك الإبداعية في الكتابة وكيف كان ذلك ؟ منذ الدراسه الابتدائيه اكتشفت موهبتي في الكتابة بشهادة استاذ اللغه العربيه. طورت موهبتي في ايطاليا بمساعده مدرسة اللغه الإيطالية.   س/حديثنا عن عملك وماذا يعني لكِ؟ عملي الاول سينشر إن شاءالله ورقي تكلمت فيه عن مواضيع جريئه نعيشها في الواقع  و عن الحياة الزوجية.  عملي الثاني روايه  "بعت نفسي"  دراما اجتماعية و رومانسيه تناقش بعض المشاكل اللت

روايه التوام ورحله الحياة الفصل التاسع عشر والعشرين بقلم ساره احمد

صورة
 روايه التوام ورحله الحياة الفصل التاسع عشر والعشرين بقلم ساره احمد  روايه التوام ورحله الحياة الفصل التاسع عشر بقلم ساره احمد  #التوأم_ورحله_الحياه    🏁الفصل التاسع عشر🏁 عنوان الفصل🎀 التضحيه  🎀 ينطلق الر"صاص علي الرجل الذي يختبئ خلف الستاره الموجود خلف السرير فيسقط قت"يل علي السرير بين نجم ويارا يظل نجم متجمد في مكانه لي ثواني وعينه متسعه علي مصاريع لا يستوعب ما قد حدث منذ لحظه.. روايات سارة احمد  تقف ضحي مرتجفه الجسد ويدها ترتعش وهي مازلت مصو"به المسد*س في الهواء....بعد لحظه تتمالك اعصابها وتخفض المس"دس وتجلس علي الارض منهاره في البكاء يتمالك نجم نفسه هو الاخر ويجري نحو ضحي يجذبها لي حض"نه فتتشبث بيه ضحي وكأنها طفل رضيع وتبكي وجسدها كله ينتفض فزعا ورعبه يجذبها  عمران ويخبئها بكامل جسدها داخل ضلوعه ويظل ضمهها لي دقيقه حتي  هدأت ضحي واسترخي جسدها واصبحت هادئه الملامح.... نجم بهدوء اعصاب يقترب من ضحي ويحض"ن وجهها بكفاه وينظر لها بكل حنان...وحب تشعر ضحي بلامان في احض"ان عينه.... نجم:حبيبي انتي دلوقتي كويسه تؤام ضحي برأسها بمعني نعم... يتنفس نجم محاو

رواية اخويا والميراث الفصل الرابع بقلم هويدا زغلول

صورة
     رواية اخويا والميراث الفصل الرابع بقلم هويدا زغلول  رواية اخويا والميراث بقلم هويدا زغلول   اخويا والميراث الفصل الرابع  الرواية متوفرة كاملة على مدونة   المجد للقصص والحكايات    ولكن يجب أن  تكتب 5 تعليقات اولًا كي تظهر لك باقي باقي الفصول. اخويا والميراث  الحلقه الرابعه  بقلم هويدا زغلول وفي الوقت ده انا قومت وقفت وقولت ليه  ليلي _ انت اي انت كمان الفلوس عمت عنيك  دي نرجس اللي كانت عامله اي معانا دي  كانت بتحوش فلوس من ورا جوزها وبتيجي  تديني  محمد _اه بس برضه مرات اخوكي اللي واخد ورث اخوكي وراح اشتري فيلا كبيره وناوي يتجوز  ايها نوسه الراقصه  ليلي _ اي اخويا جاب فيلا طيب منين وازاي  معقول البيت جاب ليه الفلوس دي كلها  محمد _ بيت اي يا ام بيت يا عبيطه  انتي لوكيل اكيد كان سايب ليه فلوس  كتير  ليلي _ منك لله يا أبا انا السبب في كل  اللي احنا فيه ده لو كان حنين علينا كان  زمان اخويا طلع حنين  محمد _ بقولك اي فكك من الحوارات دي  وركزي في اللي هقولك عليه ، وبعدها روحت  بيت نرجس وكانت لوحدها نرجس _ معقول يا ليلي انتي جيتي  والله عايزه اكلمك علشان اقولك. والنبي ما  تزعلي مني ، دخلت وا

رواية ملاكي الحارس الفصل الخامس بقلم سمر احمد

صورة
رواية ملاكي الحارس الفصل الخامس بقلم سمر احمد رواية ملاكي الحارس بقلم سمر احمد رواية ملاكي الحارس الفصل الخامس   #البارت_الخامس _فتح زراير قميصه وخلعه وبعدها قرب من حور وفتح سستة الفستان ودا كله وحور مش حاسة باللى بيحصل ،جه الصبح وصحيت حور  ولقيت نفسها على سريرها جنب جوزها  وف ااوضتها افتكرت اللى حصل لحد ما وقعت على الأرض فضلت تبص للبسها كويس وجسمها لقيت كل حاجة طبيعية وباستغراااب:- ايه اللى جابنى هنا بس هو انا كنت بحلم ،لااااء بس انا مكنتش بحلم وبتبص لايدها صدفة لقيت أيدها مكتوب عليها بالدم _ملاكك الحارس_هنا اتاكدت أن اللى حصل كان بجد وأن فيه حد أنقذها وهو اللى بينقذها كل مرة .. _حوربصت لاكرم وهو نايم:- انا لازم اخدك ونمشى من هنا اول ماابوك ياجى واوديك اكبر مستشفى واشوف علاجك ايه انت صعبان عليا اوووى وحرام اللى بيحصلك وحرام برضو اللى بيحصللى  بس انا لازم انتقم من اى حد ظلمنى وظلم امى وظلمك ف البيت ده  وبرا البيت من عشر سنين فاتو لحد اللى حصل امبارح ولازم كمان اعرف مين اللى عايز يموتك.. _نزلت ياسمين تجهز الفطار كالعادة لاكرم سمعت كوثر وإيمان وبناتهم بيتكلموا :- ازاااااى دا حصل مين اللى

رواية ملاكي الحارس الفصل الرابع بقلم سمر احمد

صورة
 رواية ملاكي الحارس لهيب الانتقام الفصل الرابع بقلم سمر احمد رواية ملاكي الحارس الفصل الرابع بقلم سمر احمد رواية ملاكي الحارس الفصل الرابع  رواية ملاكي الحارس  #البارت_الرابع _فيه جنبك على ايدك اليمين كشاف قديم نوريه بسرعة _فضلت حور تلتفت حواليها زى المجنونة ايوووووووا الصوت ده سمعته قبل كدا :- انت اللى انقذتنى من الولاد صح _مفيش وقت نورى الكشاف بسرعة  _نورت حور الكشاف وفعلا كان فيه حشرات وتعبان هو مكنش جاااي يقر*سها أو يلدغها بس عشان الجو كان ضلمة فموجودين ف كل مكان  ،اول مانورت الكشاف كل حاجة جريت  _حور:- لتأنى مرة تنقذنى بجد شكررررررا ليك بس انت مين وعرفت انى هنا ازاى انت فيييييين طيب  _مش مهم المهم ان الباب مفتوح ويلا اخرجى بسرعة قبل ماحد ياجى يقفله تانى  _خرجت حور وهي عمالة تبص بالكشاف ف كل مكان على مصدر الصوت بس ملقيتش حد وخرجت ومشيت على اوضتها ورقدت على السرير جنب أكرم وفضلت تعيط ،اكرم بصلها باستغررررراب حضنته :- انا معرفش ليه بيحصل فيا كدا يااكرم انا عمرى مافكرت اأذى حد ومن كتر العياط نامت وهي ف حضنه صحيت الصبح وراحت على المطبخ عشان من هنا ورايح قررت انها هي اللى تأكل اكرم دخلت

رواية ملاكي الحارس لهيب الانتقام الفصل الثالث بقلم سمر احمد

صورة
 رواية ملاكي الحارس لهيب الانتقام الفصل الثالث بقلم سمر احمد رواية ملاكي الحارس لهيب الانتقام الفصل الثالث  رواية ملاكي الحارس الفصل الثالث بقلم سمر احمد _خدو الشباب حور ف عربيتهم وحور عمالة تصرررررر*خ عشان حد ينقذها والجو كان متاخر وضلمة _علوا الأغنية ياشباب عشان محدش يسمع صوتها _وحور تعلى صوتها وتصررررررررر*خ وتترجاهم _فجأة جه نور شديد قدام العربية لدرجة أنهم غمضوا عنيهم ،كانت عربية جاية قدامهم وراحت واقفة قدامهم بالعرض فوقف الشباب عربيتهم ،نزل من العربية التانية شخص مش باينه ملامحه لانه مغطى وشه اتجه ناحية عربيتهم وفتح الباب مسك اول واحد طلعه وضر*به والاتنين الباقيين نزلوا عشان ينقذوا صاحبهم ويضرب*وا الشخص ده بس الشخص كان أقوى منهم وض*ربهم كلهم بعدها سابهم وادى ضهره لعربيتهم ومشى نزلت حور من العربية جرى.. _حور:- طب استنى حتى اشكرك  _الشخص وهو مديها ضهره:- ايأ كانت المشكلة بتاعتك لازم ترجعى وترجعى حقك في مليون طريقة ،متخليش حد يتحكم ف حياتك ويظلمك لازززم تاخدى حقك وتبقى قويه عشان محدش يدووووو*س عليكى بجزمت*ه _حور بعياط:- بس انا مشكلتى ملهاش حل _ليها بس انتى فكرى وسابها وركب عربيته  _

رواية ملاكي الحارس لهيب الانتقام الفصل الثاني بقلم سمر احمد

صورة
 رواية ملاكي الحارس لهيب الانتقام الفصل الثاني بقلم سمر احمد رواية ملاكي الحارس الفصل الثاني بقلم سمر احمد رواية ملاكي الحارس لهيب الانتقام الفصل الثاني بقلم سمر احمد _دخلت حور بفستانها الابيض  على عريسها فتحت ،لقيت عريسها راقد على سرير بيبصلها وبس وحور واقفة مش فاهمة حاجة ... _كوثر جت من وراها وبشماتة وخبث :- ياعينى عليكى متفاجئة ليه هو محدش قالك أن المحروس جوزك ولا بيقدر يتحرك ولا يسمع ولا حتى يتكلم يادوب بيشوف بس  ،وقااال ايه أبوه مصمم يجبله حفيد عشان يشيل اسمه دا المفروض يجهزله تربته ،مالك ياعريس بتبص ليييه كدا دى عروستك ههههه اه نسيت انك اطرش ،وبعدين هو لو كان كويس كنا هنجوزه وحدة زيك هه دانتى بتحلمى يلا اخلعى القرررر*ف اللى انتى لابساه ده وف ثوانى وتكونى طالعة والأكل يجهز بسرعة فاهمة ولا لاء وسابتها وخرجت  _قعدت حور تعيط وتندب حظها وبتبص لعريسها لقيته كشر وشه وبعدها ابتسم ليها ففهمت أنه بيقولها متعيطيش واضحكى حست حور براحة شويه خلعت فستانها وطلعت  _ملك ::- الخدامة الجديدة وصلت يادى النور يادى النور  _كوثر:- دليها ع المطبخ يابنتى أصلها وحدة باين عليها سرررر*اقة و راقبيها احسن تسرق

رواية ملاكي الحارس لهيب الانتقام الفصل الاول بقلم سمر احمد

صورة
رواية ملاكي الحارس لهيب الانتقام الفصل الاول  بقلم سمر احمد رواية ملاكي الحارس لهيب الانتقام الفصل الاول رواية ملاكي الحارس الفصل الاول بقلم سمر احمد _مسكه بعصبية من لياقة قميصه :-انت الظاهر اهلك معرفوش يربوك وانا اللى هربيك من اول وجديد يارووووو*ووح ااممممك = فيه ايه بس ياعمى  _جاى بكل بجاحة تتقدم لوحدة كتب كتابها بعد ساعة وتقولى في ايه هات رقم ابوك يلا =كتب كتاب ايه اللى بتقول عليه دانا لسة سائل جيرانكم امبارح وقالولى مش مخطوبة _وهو بيمسكه ويقربه اكتر :- وهما الجيران اللى خلفوها ونسيوها وبعدين وهم مال اهلهم واهلك اجوزها ف ساعة ف سنة محدش ليه دعوة ،دى بنتى وكيفى كدا  =لو سمحت ياعمى انت راجل قد والدى فسيبنى عشان انا لسة لحد دلوقتى محترم فرق السن  _لاء تعالى اضربنى قلمين احسن هات رقم حد من عيلتك عشان ياجو ياخدوك من القسم بتهمة بتتهجم على بيتى وانا بدافع عن عرضى وشرفى =حصل ايه بس لده كله ياعمى انا دخلت البيت من بابه ولو اعرف ان كتب كتابها النهاردة مكنتش جيت من الاساس  _واديك عرفت يلا بقا من غير مطرود والا هعمل منك الخمسة بقرش =وعلى ايه الطيب أحسن سلام :-شكلك شارب حاجة ولا لهوتك الزرقة اي