المشاركات

رواية وحش الغابة الفصل التاسع عشر

صورة
المجد للقصص والحكايات  ♧ الفصل 19♧ ♧وحش الغابة ♧  أمير بحب : هو أنا بيني وبين ربي أي عشان يرزقني بملاك زيك  سما بفرحة : أمير هتاخدني عند أهلك ونكشف الحقيقه سؤ  أمير بخوف وقلق سيطر علية : لا يا سما لما أعرف مين اللي عمل كدا الاول  سما بحزن : أنت مش عايزني جنبك يا أمير  أمير بتفهم : يا بنتي مش أقصد أنا عايزك جنبي طول الوقت وقدام عيني يا قرة عيني بس خايف عليكي لحد يازيكي طالما لسه مش عارف مين اللي عمل فيا كدا وعملة ليه اصلا  سما بحب بتبص في عنية : وانا قولتلك يا أمير ربنا جمعنا روح وحده عمري ما هتخلي عنك أنت جوزي يعني انا أنت واحد وأي حاجه مهما كانت هنشاركها سؤ فاهم يا أمير هكون معاك  أمير بسعاده لا تتوصف : ماشي انهارده نروح هناك  سما بفرحة : بجد  أمير : أكيد وغلاوة الفرحه اللي في عيونك دي أنا مستعد اعمل أي حاجه  سما بتبتسم بحب كبير ليه وسعاده ليس لها مثيل  أمير : سما هناك في اختي الصغيرة ندين هتحبيها أول ومتاكد انها هتفرح بيكي اوي  سما : وانا متشوقه أشوفها  أمير ببقرب من وشها ويهمس ، بعشقك يا قلب وعقل وروح وجنون أمير وبيقرب من وشها أوي لدرجة أنهم بيتنفسوا من نفس بعض أمير بيقرب من شفايفها

حوار صحفي مع الكاتبة آية رمضان بقلم ندي صلاح

صورة
 المجد للقصص والحكايات  احلم وحقق حلمك متستناش الى يدعمك ميمكن مفيش حد هتفضل متسني؟ لا حقق حلمك انت وهدفك اوصله ادعم نفسك بنفسك، متستناس حد ادعم نفسك حقق حلمك اى انتقاد يوجهك، خده انه تحدي يدعمك ويوصلك ميكسركش، متوجعش نفسك علشان حد وتوقف حلمك علية محدش يزعل لحزنك ودمارك وهيدفع التمن غيرك، يبق لي من البداية؟ حقق حلمك انت بتعيش مره وحده م مرتين(هكذا قالت الكاتبة" آية رمضان ") _الإسم ثُنائِى، لقبك فـ الوسط؟ أية رمضان  عبقرينو، وبنت الاصول _إِي سبب تلقيبك بيهم؟ عبقرينو لتعدد المواهب وال قلتهولى صديقتي ومن وقتها وانا انعرفت بي،بنت الاصول ده شهرتي بالبلد علشان بتعامل مع الكى باحترام ومش برد حد محتاجني بشيء. السن، المحافظة. م بقول السن المحافظه الدقهلية. _بدأتِى فـ الكتابة من إمتىٰ، والبداية كانت عُبارة عن إي؟ من تالته اعدادي، بس مكانش اوي واما فتحت سوشيل من تالت سنين  كنت بكتب بوستات بس ومن سنه بالوسط بدات اكتب خواطر ونثر  وشعر وقريب رويات،وفي الوقت الحالي مبكتبش كتير علشان بحاول انمي موهبي الأخرى. _فـ البداية لقيتِ إعجاب، ودعم من الـ حواليكِ؟ كان بسيط جدا بس فى الدعم لا بالعكس ناس

حوار صحفي مع الكاتبة فيروز محمد بقلم ندي صلاح

صورة
 المجد للقصص والحكايات  حوار صحفي مع الكاتبة فيروز محمد  بقلم ندي صلاح  اتقِ الله واصبر علشان توصل بفضله  قال تعالى: "إِنَّهُ مَنْ يَتَّقِ وَيَصْبِرْ فَإِنَّ اللَّهَ لا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ“ قال: "أديسون “ "سقوط الإنسان ليس فشلًا، ولكن الفشل أن يبقى حيث سقط.“ عندك حلم امسك في حلمك و عافر و حارب و اصبر  لآجل الوصول للهدف اسقط و انهض نحن نجتهد من أجل الوصول لما نريد ؛نهبط،ونصعد، وعند الصعود ،نصعد بقوتنا، فلا أحد يعرف حلمنا إلا نحن، ولاأحد يعرف ويقدر على تحقيقه إلا نحن ، ولذلك إذا وقعت سبعة قُم ثماني (هكذا قالت الكاتبة" فيروز محمد ") _الإسم ثُنائِى، لقبك فـ الوسط؟ فيروز محمد فيروز أبو زيد _السن، المحافظة؟ 22 الإسماعيلية _بدأتِى فـ الكتابة من إمتىٰ، والبداية كانت عُبارة عن إي؟ من 2019تقريبًا كان عبارة عن مواقف  يومية بعبر عن عنها بأسطر صغير لا تدعى الثلاث السطور. _إي سبب دخولِك الوسط، وهل دا أثر على حياتِك العملية؟ التعرف على أصدقاء ومعرفة الكثير عن الكتاب والمزيد من التطور وعرض بعض من الحروف التي تسمى الآن حروف الفيروز،أثر على زيادة عدد السطور من ثلاثة لس

حوار صحفي مع الكاتبة فوزية سليمان شيزوفرينيا بقلم ندي صلاح

صورة
المجد للقصص والحكايات  حوار صحفي مع الكاتبة فوزية سليمان شيزوفرينيا بقلم ندي صلاح   إسعى وأجتهد متيأسش، إجعل هدفك صوب عيناك وإسعى لتحقيقة وإجعل بداخلك يقين كامل بالله عز وجل بإنه هيكرمك وبإذن الله في أقرب وقت هتوصل لهدفك(هكذا قالت الكاتبة، والشاعِرة" فوزية سليمان ") _الإسم ثُنائِى، لقبك فـ الوسط؟  فوزية سليمان" شيزوفرينيا " _إي سبب تلقيبك بـ شيزوفرينيا؟  أقرب وصف ليا كـٰ شخصية، بجانب طريقتي في الكتابة المُتغيرة. _بدأتِى فـ الكتابة من إمتىٰ، والبداية كانت عُبارة عن إي؟  هتم الـ سنتين بإذن الله يوم 2/26 القادم، كانت عُبارة عن خواطر وكلمات بسيطه جداً كُنت بكتبها للتعبير عن نفسي سواء كُنت مُنزعجة أم أشعر بالفرح. _فـ البداية لقيتِ إعجاب، ودعم من الـ حواليكِ؟ لم ألقىٰ الدعم الكامل في بداية الأمر، فهُنالك من ألقوا علىٰ مسامعي تلك الكلمات القاسية والتي كان الهدف منها تحطيمي ولكن في المُقابل كان هُناك البعض من الذين يقدمون لي يد العون لتكملة ما بدأته. _إزاي إتعاملتِى مع الإنتقادات؟  في بادئ الأمر كُنت أرغب بالتوقف وبالفعل لقد أعلنت إنسحابي أكثر من مرة، ولكن في النهاية تيقنت

حوار صحفي مع الكاتب أحمد علي بقلم ياسمين ربيع

صورة
 السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مع حضرتك المحررة الصحافية ياسمين من موقع المجد، وحابين نعمل مع حضرتك حوار صحفي _وعليكم السلام ورحمة الله معنديش مشكله شرف ليا. نتعرف بحضرتك، واكتشفت موهبتك ايمته وهل قدرت تتطورها لحد حضرتك راضي عنه؟ _أنا أحمد علي الريدي، من مواليد محافظة الفيوم، تاريخ الميلاد 1 أغسطس 2003. اكتشفت موهبتي في سن 13 سنه، قدرت طبعًا أطور موهبتي بحد أنا راضي عنه حتى الآن، وفخور إني وصلت ليه، بس أكيد لسه في حاجات كتير هتعلمها وأكيد هطور من نفسي أكتر مستقبلًا. أكتر شخص كان بيدعم الكاتب أحمد علي؟  _نفسي، أنا أكتر دعم لنفسي، ناس كتير جنبي، أهلي، وصاحبي، وكل معارفي كلهم بيدعموني وكلهم فخورين بكل حاجة بوصلها، بس أنا أكتر دعم لنفسي، وأنا اللي طورت واهتميت بكل حاجة من بدايتي للكتابة حتى الآن. أكتر شيء ممكن يفرح الكاتب أحمد علي؟ _إن أعمالي تأثر في الناس، مش عايزاها تكون مبهرة ولا تدخل أكثر مبيعًا بلا فائدة، كل حاجة بكتبها بيبقا ليها هدف بيبقا في فكره ببذل مجهود كبير عشان أقدمها بشكل جيد جدًا، أكتر حاجة تفرحني هي إن أعمالي وكتاباتي تسيب أثر داخل كل من يقرئها، فقط وإلى الأبد أريد أن يقا

حوار صحفي مع الكاتبة بسمة اسامة انور بقلم ياسمين ربيع

صورة
 المجد للقصص والحكايات  السلام عليكم ورحمة الله معاكي ياسمين محررة من موقع المجد وحابين نعمل مع حضرتك حوار صحفي. _ أنا تحت أمرك يافندم الأمر لله  ممكن تعرفيني بنفسك _ أنا الكاتبة بسمة أسامة أنور  من محافظة القليوبية مدينة بنها  تالتة تربية عام بنها قسم فلسفة  وعندي 20 سنة  مفيش حد بيتولد كاتب فمشوارك في الكتابة كان إيه النهج اللي ماشية عليه بمعنى أوضح اكتشفتي موهبتك ايمته وإزاي وقدرتي تنميه لأي حد _ أنا بسمة أسامة أنور من محافظة القليوبية، بدأت كتابة وأنا عندى 13سنه، من صغري بحب أشارك في الإذاعة المدرسية وكنت ديمًا بدعي ربنا أدخل كلية الإعلام قسم صحافة، عرفت الكتابة عن طريق مجموعة خواطر لكُتاب صحابي بما فيهم أروى طاهر كانت بتديني شغف، كنت بتابعها في جروب على الواتساب وكان حلمي أبقا كاتبة فيه، وحاليًا بكتب فيه، الحقيقة كنت علطول بكتب أي حاجة بتحصلي وأحتفظ بيها سواء موقف عابر، أغنية بتفكرني بحاجات ناسياها كل حاجة كنت بحب أكتبها، وفي فترة كدا كنت أدمن لجروب كتابة كبير فهمت فيه حاجات كتير فالكتابة، لما كنت بكتب خاطرة والأقي إقبال عليها وناس كتير وأخدينها اسكرين بأسمي كنت بفرح أووي وبفرح بك

حوار صحفي مع الكاتبة شروق صالح مصطفي بقلم منة الله جمال

صورة
المجد للقصص والحكايات   بقلم الصحفية:-منة الله جمال ▪️الاسم: شروق صالح مصطفى  ▪️السن: 26 عاماً ▪️المحافظة: الشرقية ▪️الموهبة:  كتابة الروايات وأشغال فنية والكتب التفاعلية ▪️ما العمل الذي تقومين بهِ؟  التحقت بالعمل في إحدى المدارس (معلمة تربية فنية)   بالإضافة لكتابة الروايات والخواطر.  ▪️ما هي أهم أعمالك؟  نشرت قصص قصيرة في مجموعات قصصية بعد فوزها في مسابقات ظهرت لأول مرة في معرض الكتاب 2020 1️⃣المجموعة الأولى/ ثمانية في الجحيم  2️⃣المجموعة الثانية/ لعنات ضاحكة  3️⃣المجموعة الثالثة/ في حب الكلمة ثم شاركت في مسابقات مرة أخرى  لأشارك في معرض الكتاب 2021 في ثلاث مجموعات قصصية  1️⃣المجموعة الأولى/ صندوق من الجحيم  2️⃣المجموعة التانية /حكايات فرسان الظلام١  3️⃣المجموعة الثالثة/ عوالم شيطانية-عيد الدم ⬅️وأخيراً ستظهر أولى رواياتي للنور في معرض القاهرة الدولي للكتاب 2022 والذي سيقام بعد عدة أيام باسم "سجينة أَوهامي".  ▪️من هو الشخص الذي تلقيتي منه الدعم لتحقيق حلمك؟   أمى الحبيبة التي لم تدخر وسعاً ولا جهداً لتشجيعي ودعمي وحثي على الإستمرار وبث روح التفاؤل والإصرار لتحقيق حلمي، ثم ز