رواية قرار صعب الفصل الخامس بقلم هويدا زغلول






 حصرياً على موقع المجد للقصص والحكايات رواية 

قرار صعب 

الفصل الخامس 

بقلم هويدا زغلول 

طارق :في أي 

ميار. مش عارفه روحني انا مش قادره امشي 

طارق :حاضر تعالي وفعلا روحت 

ميار :فيه اي 

الام مصدومه ومش بتتكلم 

ميار :بابا فين 

اسامه : حبيبتي البقاء لله 

ميار :لا متقولش كده وطلعت جري لقت أسامه مرمي علي الارض والمسدس في ايدو 

ميار :بابا قوم والنبي رد عليا 

ارجوك قوم اوعي تسبني والنبي وفضلت حضنا ابوها 

سامح :قومي يا ميار مينفعش كده

ميار :اوعي كده سيب ايدي 

سامح :طيب قومي بس ونتكلم 

ميار :انت السبب ايوه أنت وابوك انا مش فاهمه اي اللي بيحصل بس اللي عارفه أن انتو السبب 

سامح :تمام ماشي قومي بس 

ميار :بابا مات 

سامح : حرام عليكي كده بتعذبي 

ميار :مبقاش ليا حد 

سامح تعالي بس وخرجها من الأوضه وكان البوليس جه وخد أقوالهم كلهم 

محمود :عايزين نخلص في موضوع الدفن 

اسامه :اخوك مات ازاي 

محمود :نعم هو حضرتك مكنتش معانا 

اسامه :حاتم لايمكن يعمل كده 

محمود :انت عبيط ولا بتستعبط مش كلنا جرينا علي الاوضه لما سمعنا ضرب النار 

اسامه :انت السبب 

محمود:بقولك اي احفظ ادبك ووطي صوتك ولا عايز تدوينا في داهيه 

اسامه :ماشي يا محمود بس كلامنا بعدين ومشي وفعلا خلص إجراءات الدفن والكل بعد العزا اتجمع 

ميار :انا ماشيه من الفيلا هنا 

محمود:علي فين 

ميار :مبقاش لينا مكان فيها 

محمود :سؤالي مش اترد عليه علي فين 

ميار :انت فاكر أن ملناش مكان 

محمود :لا فاكر أن كل حاجه بقت ملكي 

ميار :نعم انت بتقول اي 

محمود :انتي متعرفيش أن بابا كاتب كل حاجه ملكي 

اسامه :,كداب لايمكن حاتم يعمل كده 

محمود :بيني وبينك المحامي 

ميار :خد اللي انت عايزه ومش عايزين 

حاجه منك المهم نمشي من هنا 

اسامه :الكلام ده لايمكن يكون حقيقي 

ميار :مبقتش فارقه يا عمي 

سامح :بابا عايز حضرتك 

محمود :مش دلوقتي يا سامح 

سامح :لا معلش دلوقتي ودخلوا المكتب 

محمود :خير في أي 

سامح :في حاجات غلط شيفاها بعيني 

من يوم ما جيت ومش عارف اتكلم معاك. 

محمود :خير سامعك 

سامح :اي اللي بيحصل ده انا حاسس 

أن كل اللي هنا خايفين منك 

ومحدش بيقولك لا وانا مش مصدق أن 

عمي حاتم يكتب ليك كل حاجه 

محمود:ليه هو انت تعرفه 

سامح :لا بس صعب يعمل كده في بنته 

محمود :انت مش فاهم حاجه 

سامح :فهمني 

محمود : انا لازم احافظ ليهم علي مالهم 

سامح :من مين 

محمود :من اي نصاب عمك وكلني ب كده 

سامح :هو عمي كان عارف أنه هيموت 

علشان كده وكلك ب كده 

محمود :معرفش من بعد موت جدتك 

وعمك مبقاش مظبوط اساسا 

سامح :أتمني أن مش حضرتك اللي 

تكون السبب في كده 

محمود :انا ازاي يعني 

سامح :مش عارف بس شايف أن الكل 

كاره وجودك ووجودي 

محمود :بكره يتمنوا أنك بتبص ليهم 

سامح :مش عايز ده 

محمود:امال عايز اي 

سامح :عايز الحب اللي اتحرمت منه 

انا واحد مش شاف أمه اصلا وكان 

بيشوف ابو صدفه 

محمود؛مش كنت ببني ليك مستقبل 

سامح :انا راجع امريكا 

محمود :مش بمزاجك بعد ما تتجوز 

ميار الاول 

سامح :اتجوز مين وحده كرهاني 

محمود :قولتك بكره تحبك هي بتحب 

المستشفي بتعتها اوي ولو قولت ليها 

هرجعها ليكي بعد ما تتجوزي سامح 

متوافق 

سامح :غصب 

محمود:مش مهم 

سامح : انا لايمكن اوافق 

محمود: برده مش بمزاجك انت كمان

سامح : مش فاهم كلامك

محمود : يعني كل حاجه باسمي لو مش هتتجوز ميار هاخذ كل حاجه

سامح : انا مش مصدق ان انت ابويا

محمود: لا صدق شوف  هتعمل ايه ورد علي 

وخرج سامح من الأوضه 

محمود : على فين يا ميار

ميار : مش حضرتك اخذت كل حاجه ما لناش وجود هنا

محمود : بس انا ما قلتش لك تمشي

ميار : بابا قال لي

محمود : مش فاهم كلامك

ميار : بعدين يلا يا ماما عشان طارق في العربيه

محمود : اقفي  عندك انت مالكيش كبير ولا ايه 

سامح : هاتي الشنط يا ميار احطها لك في العربيه

محمود: ما فيش عربيه عايزه تمشي سيبي كل حاجه

سامح : انا باتكلم عن عربيتى انا اللي باسمي انا وفلوسي انا

محمود: هو انت بتتحداني

سامح : و هو انا اقدر يا محمود بيه

محمود :ايوه اللي بتعمله ده معني كده 

سامح :لا خالص عايز بنت عمي تكون مرتاحه يلا يا ميار ومشيت ميار 

ميار : هنروح فين يا ماما

الام : بيت جدك ابويا 

ميار : تمام ماشي

سامح : والله هي ميار انا مش راضي على اللي بيحصل ده على العموم خذي رقمي ولو في حاجه كلميني

ميار : ان شاء الله

طارق :انا معايا عربيتي 

ميار : خلاص يا سامح طارق هيوصلنا 

سامح :تمام ماشي زي ما انتفقنا كلمني 

ميار :اكيد ومشيت وكان محمود بيراقب 

اللي بيحصل من شباك المكتب 

واتصل بيه جلال 

محمود : ايوه يا جلال

جلال : انا جهزت كل حاجه والعمليه هتم بكره

محمود : ما بقاش لها لازمه خلاص

جلال : يعني ايه مش فاهم كلامك

محمود : يعني خلاص المستشفى بقت بتاعتي مش محتاج اعمل كده 

جلال : طيب واتفقنا

محمود: خلاص اتلغي مش عايز ايه مليون جنيه

جلال : لا مش بمزاجك

محمود : انت ازاي تتكلم معي بالطريقه دي

جلال : انا لازم ابعد طارق عن ميار

محمود: صحيح ايه موضوع طارق كده

جلال : لما تقول لي الاول اننا هنكمل العمليه

محمود : طيب تعال عايزك 

جلال: ماشي حاضر قاعدين قفل السكه و اتصل ب بردعي 

بردعي :ها عملت اي 

محمود :خلاص خلصنا منه وبأن أنه انتحار 

يتبع 




تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

رواية انا وحماتي والاغتصاب كاملة الاول حتي الاخير...

رواية مراتي حامل وانا مسافر من ٤سنين كامله للكبار فقط بقلم هويدا زغلول

روايه تبادل الزوجات الفصل الخامس